Suomessa liikenne on yksi merkittävimmistä päästölähteistä. Liikenteessä on välttämätöntä päästä eroon fossiilisista polttoaineista mahdollisimman nopeasti.
Kovat päästötavoitteet ovat johtaneet politiikan vääristymiseen ilmastokysymyksessä missä polttomoottori halutaan kieltää. Tämä on liian yksioikoinen näkemys asiaan, sillä myös sillä on väliä, mitä polttomoottorissa poltetaan. Biokaasua käyttämällä elinkaaren aikaisia päästöjä voidaan vähentää jopa 90 % verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Ainakin seuraavien vuosikymmenten aikana käyttövoimapalettiin tarvitaan mukaan myös eurooppalaisia biokaasuautoja. Tällä myös nopeutetaan fossiilisista polttoaineista irtautumista.
Niin fossiilisissa polttoaineissa kuin sähköautoissa olemme riippuvaisia maailmanmarkkinoista. Viime vuonna joka viides Euroopassa myyty sähköauto oli kiinalainen. Yksittäisissä osissa, kuten akuissa, osuus saattaa olla vielä suurempi. Meidän on kasvatettava akku- ja sähköautoteollisuutta Euroopassa, mutta rinnalla on syytä kehittää kotimaista, puhdasta ja helposti varastoitavaa energiaa liikenteeseen.
Biokaasuautot raskaassa liikenteessä ovat ainakin osan alan edustajien toivomia jo ihan käytettävyyden kannalta. AdBlue-järjestelmän puuttuminen ja helpompi käynnistettävyys ovat toivottuja ominaisuuksia varsinkin, kun käyttö- ja huoltokustannukset vähenevät ”ylimääräisten” järjestelmien poistumisen vuoksi kalustossa. Sähköautot tulevat tietysti olemaan osa eurooppalaista logistista järjestelmää, mutta etenkin pitkän kantaman raskaassa liikenteessä tullaan tarvitsemaan myös biokaasuautoja.
Riippumatta käyttövoimasta, tulee autokantaa eurooppalaistaa. Huoltovarmuus ja riippumattomuus valmistajamaista ovat tässä geopoliittisessa ajassa tärkeitä teemoja. Jo koronan raivotessa maailmalla Aasiaan keskitetyn tuotannon vaikutukset nähtiin ja koettiin jokaisella eurooppalaisella teollisuudenalalla, jossa oli tarve esimerkiksi elektroniikan komponenteille. Pahimmassa tilanteessa samat vaikutukset tuonnille mitä korona aiheutti, voitaisiin aiheuttaa myös poliittisella päätöksellä ja tämän takia eurooppalaisen teollisuuden riippuvuutta ulkoisesta tuonnista tulee vähentää.
Vastaa